Contacteer ons op +32 479 99 36 32 of info@aplusquality.be
  • Home >
  • Blog >
  • BRC lanceert “TELL BRC” en heeft versie 7 al in het vizier. Enkele bedenkingen…

BRC lanceert “TELL BRC” en heeft versie 7 al in het vizier. Enkele bedenkingen… 23/02/2014 13:24 door Alexander Platteeuw

Bij BRC zitten ze de laatste dagen blijkbaar niet stil. Op 2 dagen tijd bereiken ons 2 toch wel vreemde berichten.

Het eerste nieuwtje, wat op donderdag 20 februari 2014 de wijde wereld werd ingestuurd, was het feit dat BRC een “TELL BRC”-hotline opent. Zoals ze het zelf heten: “ a confidential reporting service hotline for employees, suppliers, clients and other stakeholders to report concerns they may have about wrongdoing in a manufacturing site that is certificated against a BRC Global Standard.”

Wat moeten we hier van denken? Het doet alleszins vragen rijzen over het vertrouwen dat BRC zelf stelt in de uitgereikte certificaten. En, laat ons eerlijk zijn, over sommige bedrijven kan je je wenkbrauwen fronsen bij het zien van hun BRC certificaat en hun score. Je moet in dat kader ook maar eens zoeken op de BRC directory (www.brcdirectory.com): in sommige landen zijn voedingsbedrijven blijkbaar dermate professioneel, dat je er geen enkel bedrijf vindt met een rating minder dan A of B! Faut le faire! Maar of een dergelijke “klik-lijn” daar een antwoord kan op geven is een andere vraag. Het gevaar is immers reëel dat deze lijn misbruikt wordt door firma’s die hun concurrent het licht in de ogen niet gunnen. Of wat te denken van een ontslagen manager die op wraak belust is? Hoe zal BRC dergelijke meldingen filteren? Het blijven mensen die aan de andere kant van de lijn zitten, en zij zullen moeten objectief oordelen of de klacht gegrond is of niet. Vraag is op basis van welke parameters dat zal gebeuren. Want, als ze in Londen dit initiatief echt serieus willen aanpakken -met de hete adem van de Britse retailers ongetwijfeld in hun nek- dan moeten ze iedere klacht in behandeling nemen. Zo schrijven ze toch zelf in hun eisen, in de door hen gepubliceerde standaarden, Food Safety, Storage & Distribution, en anderen:

BRC food safety, versie 6: 3.10.1All complaints shall be recorded, investigated and the results of the investigation and root cause of the issue recorded where sufficient information is provided. Actions appropriate to the seriousness and frequency of the problems identified shall be carried out promptly and effectively by appropriately trained staff.

In het kort gezegd: bij vermoeden van een terechte klacht, zal BRC ofwel de certificatie instelling die het certificaat in kwestie uitreikte, interpelleren, en mag deze op onderzoek gaan, ofwel zal BRC iemand aanduiden vanuit hun eigen pool van “integrity” auditors om op onderzoek te gaan.

(lees het persbericht over TELL BRC hier na)

Het tweede val-niet-van-je-stoel bericht betreft de aankondiging van versie 7 van de Global Standard for Food Safety. Bedoeling is om de standaard in januari 2015 te publiceren, om dan alle audits tegen de nieuwe norm uit te voeren vanaf juli 2015. Misschien even opmerken dat versie 6 pas gepubliceerd werd in juli 2011, m.a.w. de levensduur van een versie wordt alsmaar korter. De inkt in nog niet droog, de heisa rond de high care / high risk beslissingsboom is nog niet helemaal gaan liggen, en we kunnen ons al beginnen voorbereiden op een nieuw pakket eisen. Moet men uit een dergelijke snelle actie afleiden dat BRC zelf niet helemaal gelukkig is/ was met versie 6?

Is de voedingsindustrie hiermee gebaat? Helpt dit het vertrouwen van de consument omhoog? Is dit wat de retailers willen? Maar bovenal: is dit ten bate van de volksgezondheid? Is dat niet in the end de grondgedachte achter een GFSI approved standard?

Ik snap heus wel de insteek van een nieuwe versie bij BRC: versie 6 heeft klappen uitgedeeld. Het aantal bedrijven die BRC inruilden voor pakweg IFS of FSSC 22000 is niet te tellen. Bovendien heeft versie 6 zich verslikt in wat te gretig te willen zijn in het definiëren van wat nu een high care of high risk zone zou moeten zijn. Enige voeling met de praktijk op de werkvloer ware hier misschien niet slecht geweest.

Als BRC het gevoel heeft dat een BRC certificaat niet meer de waardering kent die het zou moeten krijgen, en als men toch echt begaan is met het vertrouwen van de consument, retailer en industrie, laat mij toe dan toch 2 bescheiden suggesties te doen:

Schaf het scoresysteem af: geen A, B of C grades meer. Je bent na afloop van een audit geslaagd of niet. Punt. Al te vaak wordt nu “gewerkt” naar een aantal minors of majors, om toch maar net binnen de limieten van een A of B certificaat te eindigen. Is het bedrijf in kwestie hiermee gebaat? Commercieel gezien wel, maar au fond wordt het bedrijf zand in de ogen gestrooid. Is de retailer hiermee gebaat? Neen, want hij krijgt door de grade een bepaald vertrouwen, dat misschien niet geheel terecht is. En bovenal, is de consument hiermee gebaat? Aan jullie om te oordelen… Het lijkt me toch zinvoller dat een bedrijf kan aantonen dat het non-conformiteiten aanpakt, oplossingen uitwerkt, en streeft naar continue verbetering, niet?
Een tweede suggestie zal in minder goede aarde vallen bij de industrie, maar ik open hierbij de discussie: laat alle audits onaangekondigd doorgaan. Scheid het kaf van het koren. Op heden zijn de unannounced audits op vrijwillige basis, en we zien welk succes dit op vandaag heeft: nihil. I know, praktisch is dit een lastige: op ieder moment kan er een auditor aankloppen om eventjes een BRC audit te komen uitvoeren. Met het systeem zoals het vandaag gedefinieerd is, is dit inderdaad een risico – zeg maar success to failure. Het is dus vanzelfsprekend dat het volledige systeem van de unannounced audits moet herbekeken worden, wil dit realistisch en praktisch zijn voor bedrijven en auditoren. Maar het principe dat je fabriek elke dag mag gezien worden, is toch iets wat iedere ondernemer in zijn hart draagt? En ga je dan eens op je bek (maar dan niet om redenen van voedselveiligheid!), tot daar aan toe, je neemt de nodige maatregelen, je kan alles netjes uitleggen aan de buitenwereld (lees: die boze retailklant), en klaar. Volgende audit sta je er weer. Wordt het niet tijd dat we met z’n allen eerder in die richting denken?

Vond u dit artikel interessant?

Vul uw e-mailadres in en krijg mijn artikels in uw mailbox.

Deel dit artikel

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.