Contacteer ons op +32 479 99 36 32 of info@aplusquality.be
  • Home >
  • Blog >
  • Deze sales manager wist niet wat hij ondertekend had

Deze sales manager wist niet wat hij ondertekend had 28/07/2017 17:30 door Alexander Platteeuw | Categorieën: Quality management

Grote staatsleiders die elkaar ontmoeten, zetten altijd graag met veel vertoon hun handtekening onder talloze verdragen. Je ziet ze keurig naast mekaar zitten, met een kolossaal groot boek voor hun neus. Een medewerker achter hen draait netjes de bladzijden om tot op de pagina waar ze hun krabbels zetten. Uiteraard breedlachend naar de talloze flitsende fototoestellen.

Ik vraag me dan altijd af: weten die mannen wat ze tekenen? De tekst is misschien niet eens in hun taal geschreven. Stel dat een grapjes er een blad tussen steekt waarbij hij vraagt om al hun persoonlijke bezittingen over te maken aan de man in kwestie. Geen van de 2 wereldleiders zou het ooit weten. Nou ja, tot op een bepaald ogenblik misschien.

Ja, je lacht nu misschien, maar zie ik dat fenomeen eigenlijk niet elke dag? Documenten die ondertekend worden, maar waarbij je je ernstig vragen stelt over de inhoud.

En stel je jezelf wel eens de vraag: kan ik dit naar eer en geweten tekenen?

Neem nu de DoC’s: de Declarations of Compliance die verpakkingsmateriaal vergezellen, en bevestigen wat de food contact eigenschappen er van zijn. Nu zie ik, en jij waarschijnlijk ook, DoCs passeren waar soms dingen in staan die gewoonweg niet kunnen. Materialen uit papier gemaakt die verwijzen naar wetgeving aangaande plastic! DoC’s die verwijzen naar verouderde wetgeving. DoC’s die compleet de bal mis slaan. Vergeet niet dat dit een wettelijk document is…

Lastenboeken ofte “cahiers des charges”. Nog zo eentje. Een cahier des charges van een Franse retail klant belandt bij de sales guy van de food producent, die dan zonder verpinken het document van 50 bladzijden ondertekent. Zonder echt goed te weten wat de details zijn. Tot het auditmoment… Tja, leg het dan maar uit dat je als bedrijf niet wist dat je alle producten door een metaaldetector moest laten gaan.

Zo was er dus onlangs de brave sales manager die bevestigd had aan de klant dat alle nieuwe producten volledig geanalyseerd gingen worden door een geaccrediteerd labo, vóór de product launch én daarna minstens jaarlijks. En met “volledig”, bedoel ik: microbiologie, nutritioneel, zware metalen, GMO, noem maar op. Alleen jammer dat de QA afdeling hier niet van op de hoogte was…

Zorg dus voor een duidelijke procedure bij introductie van nieuwe klanten en nieuwe producten waarin de verificatie van eventuele klanteneisen gebeiteld staan.

Screen mijn procedure

Vond u dit artikel interessant?

Vul uw e-mailadres in en krijg mijn artikels in uw mailbox.

Deel dit artikel

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.