5 praktische tips om efficiënter opleiding te geven

Ik heb er net een marathon-dagje-opleiding-geven opzitten. 5 opeenvolgende sessies bij een klant van mij, allemaal op 1 dag. Inclusief de nachtploeg. Mijn keel deed er een beetje zeer van, eerlijk gezegd. Maar, ik moet zeggen, ik was weer blij dat ik die mensen iets heb kunnen bijbrengen. Moe maar tevreden, zeg maar. Het ging om basistrainingen sensibilisatie op vlak van hygiëne en voedselveiligheid. Basis, maar toch. Het blijft mij verrassen hoe bepaalde items zo moeilijk te onthouden zijn door sommige mensen.

Te moeilijk?

Neem nu “food defense”. Voor de leek: het opzettelijk contamineren van levensmiddelen door mensen met slechte bedoelingen. Sabotage. Bioterrorisme. De term staat ondertussen al een aantal jaren in alle (GFSI approved) food safety standaarden. Toch staan veel mensen met de mond vol tanden als je vraagt: “Leg dat eens uit in je eigen woorden”.

Allergenen. Nog zo eentje dat moeilijk te onthouden blijkt. Ik vraag dan tijdens de training: “Noem mij eens 5 allergenen.” Degene die zelf familieleden hebben met allergieën weten het antwoord wel. Maar vele anderen blijven het antwoord schuldig.

Allez, nog een laatste: “Waarover gaat HACCP, in je eigen bewoordingen?”. Tja, sommigen schuiven wat op hun stoel, anderen kijken geconcentreerd naar het (lege) scherm, maar verder dan wat “Euh”, “Ah” of “Hmm” komen de meesten niet.

Is dat erg? Ja toch? Je steekt al je moeite in het voorbereiden en het geven van de opleiding, en en dan stel je vast dat er zo weinig is blijven hangen.

5 nuttige tips

Daarom mijn volgende tips als je opleidingen organiseert voor je mensen:

  1. Spreek de taal van de cursisten. Besef dat lager opgeleiden een ander jargon hanteren. Kom niet af met moeilijke woorden, rare afkortingen, of terminologie die geen kat onthoudt. Als je over non-conformiteiten wil praten, spreek dan van “problemen”, of “dingen die mislopen”. CCPs, PRPs, BVPs, PVAs? Belangrijkste is dat de mensen gebrijpen wat ze inhouden. Wat is het belang van de metaaldetectie? Waarom moet een temperatuur gecontroleerd worden? Die afkortingen worden toch niet onthouden. Ga m.a.w. van kennisniveau naar inzichtsniveau.
  2. Spreek met beelden. Gebruik fotomateriaal uit je eigen fabriek. Eén foto zegt meer dan 1000 woorden. Een cliché, maar het werkt. Slides vol tekst: weg ermee! Slaapverwekkend, en veel te moeilijk. Toon liever een foto van een situatie die iedereen in 1 oogwenk herkent. Blijft gegarandeerd langer hangen. En het maakt wat reactie los in je groep. Stel jezelf als doel om eens een opleiding in elkaar te boxen zonder 1 woord… Niet gemakkelijk. Steve Jobs was hierin een meester: slides van 1 woord, en toch had hij de hele zaal mee.
  3. Doe aan storytelling. Vertel eens een anekdote. Koppel je boodschap aan iets wat zich heeft voorgedaan in de pers. Verwijs naar iets wat er zich in de fabriek heeft voorgedaan onlangs. Je hebt direct de aandacht. En dat is wat je wil: de aandacht trekken én vasthouden.
  4. Gebruik voorbeelden. Je mag nog zoveel theorie verkopen als je wil, 1 voorbeeld heeft véél meer effect. Heb je het over vreemde voorwerpen? Vraag dan eens of ze zich de recall van Mars uit 2016 herinneren. En projecteer tegelijk een grote foto uit de krant van toen. Bam! Je hebt de aandacht. Schakel daarna over naar de situatie in het eigen bedrijf.
  5. Wees gepassioneerd. Niets zo erg als iemand die een tekstje staat af te haspelen. Als ik persoonlijk naar een niet-bevlogen spreker zit te luisteren, dan heb ik neiging om weg te lopen. Wel, net zo is het bij jouw publiek. Stel je in de plaats van je publiek. Ze zijn misschien moe van een ganse dag werken. Het is mooi weer buiten. Het is vrijdagmiddag. Allemaal factoren die meespelen. Daar kan jij wat aan doen door hen op sleeptouw te nemen met je verhaal. Maar niet iedereen is een geboren entertainer voor publiek. Daar is niets mis mee. Ben je dat zelf ook niet, wees daar dan eerlijk in tegenover jezelf. Ga te rade bij iemand extern om de opleidingen te geven, of zoek binnen de eigen rangen naar gedreven sprekers (met kennis van de inhoud welteverstaan).

Intern of extern?

En ja, het is waar, in vele gevallen helpt het als een extern iemand dit verhaal komt vertellen. Als je als QA manager al jaren de opleiding verzorgt, bestaat het gevaar dat de operatoren oordelen “Tja, hier gaan we weer.”. Hetzelfde horen uit de mond van een externe trainer kan hierbij de aandacht opnieuw aanwakkeren. Uiteraard is dit afhankelijk van het type bedrijf waarin jij werkt, en de kennisgraad van je publiek. Misschien toch eens te overwegen waard?

Nog meer tips? Ik heb er nog wel wat, na al die jaren ervaring als lesgever.

Contacteer mij

Contacteer mij zeker ook voor advies bij het opzetten van je interne opleidingen. Ik help je graag om door je framework, je presentatie, je slides te lopen en bij te sturen.

Contacteer mij om opleidingen te komen geven in jouw bedrijf.

Check hier mijn huidig opleidingsaanbod.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *