Sesam open u (eindelijk)

“Alexander, ben je daar nu alweer met je sesam recalls?”

Jazeker, omdat ik het als mijn plicht zie om met jou te delen wat er speelt in de wereld van voedselveiligheid. Ik schreef al een eerder artikel over de tsunami aan recalls door sesam uit India. Ik verwonderde mij daarin over het feit dat er zó veel recalls zijn, én over het feit dat deze zó lang blijven aanslepen: quasi dagelijks verschijnen er op de site van het FAVV nieuwe publieke recalls, en dit al weken aan een stuk.

Ik stelde mij daarin openlijk de vraag of de recall-procedures van sommige bedrijven toch blijkbaar niet helemaal je-dat zijn, want hoe is het anders mogelijk dat dit zo lang duurt?

Welnu, dit is maar een deel van het plaatje. Ja, de mapping van waar dit sesamzaad allemaal in terecht is gekomen is niet altijd vlot gelopen.

Maar, en het is een dikke “MAAR”… na contacten met enkele direct betrokkenen in deze saga is gebleken dat de aanpak door het FAVV hier heel wat te wensen heeft overgelaten.

Eerst wel moeten recallen, dan weer niet, en tot slot uiteindelijk tóch moeten recallen. Er zijn er al voor minder afgevoerd naar de psychiatrie.

Ongeschoolde inspecteurs die geen beslissing kunnen / durven nemen.

De ene LCE (Lokale Controle Eenheid) die totaal het tegenovergestelde zegt van de andere LCE.

Beste FAVV, this is not the way to go! Wat voor een figuur slaat België hier mee in het buitenland? Welk figuur slaat een bedrijf die zijn klanten ja-nee-ja moet meedelen? Dit komt allerminst professioneel over. Gezien de omvang van dit probleem is het hier zeker aangewezen dat er een coördinator, over alle LCE’s heen, op nationaal vlak, wordt aangesteld om de neuzen van alle FAVV inspecteurs in dezelfde richting te doen wijzen. Waarom moet dit zo lang duren? Ik heb het hier dan nog niet over de economische schade bij de bedrijven in kwestie…

Laat dit een leermoment voor de toekomst zijn, beste FAVV. Is er een nationaal, in dit geval zelfs internationaal, incident, zorg dan dat er vanuit Brussel een eenduidig standpunt wordt gecommuniceerd. Zorg dat de FAVV inspecteurs voldoende getraind zijn. Zorg voor snelle en duidelijke communicatie, en onderbouw je besluit.

Toch nog vragen over recall? Contacteer me.

Ik heb vragen over recall

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *