Een onvergeeflijke fout

Ik beken: ik heb een onvergeeflijke fout gemaakt.

Een blunder.

Een pak rammel voor mijn broek waardig.

Niet goed te keuren.

Werkelijk ongehoord!

Ik heb mij namelijk aangeboden bij de autokeuring met de kopie van mijn inschrijvingsbewijs die bedoeld was om THUIS te bewaren.

Blijkbaar krijg je 2 identieke copieën van dit documentje bij de aanschaf van je wagen: eentje voor in de wagen, en eentje voor thuis. Dit is EXACT hetzelfde document, met als enige verschil dat er onderaan in het klein “wagen” dan wel “thuis” staat. Dat-is-het-enige-verschil.

Gevolg: ik moet mij binnen de 3 maanden terug aanmelden bij de autokeuring met het “juiste” papier.

Kan je dat nu geloven? Ikzelf amper. De auto op zich is goedgekeurd (al chance dat ze dat wouden doen), maar hohoho de papieren waren “niet in orde”.

Alsof ik een belastingontduiker, fraudeur, autozwendelaar of wat nog meer zou zijn.

Bureaucratie, iemand?

J-a-w-a-d-d-e, zeggen ze bij ons hier in streek dan.

Dit is waar regels kunnen toe leiden. Bureaucratie. Administratie boven het gezond verstand. Papierslag om de papierslag. Een zichzelf in levend houdend systeem.

Hoe bureaucratisch is jouw kwaliteitssysteem?

Hopelijk is het niet zo gesteld met je kwaliteitssysteem.

Je hebt het misschien wel al eens zitten denken tijdens een audit: “Ik krijg hier verdorie een non-conformiteit omwille van wat muggenzifterij, terwijl de kern van de zaak in orde is.”

Of heb je jezelf er weleens op betrapt tijdens een meeting dat je een mankement aan de kaak stelde waarvan je achteraf het gevoel had dat je een beetje overdreef?

Een bedrijf is een weerslag van de maatschappij: alle soorten karakters zitten daar op een hoopje samen (momenteel op 1.5 meter van elkaar, I presume). Logisch dus dat er muggenzifters tussen zitten, maar evengoed ook de vrijbuiters die helemaal niks op papier willen achterlaten.

De kunst zit er hem in om tot een consensus in je kwaliteitssysteem te komen waarbij je niet overdrijft in de administratie, noch waarin je te veel toegevingen aan de flierefluiters doet.

Een praktisch bruikbaar documentatiesysteem is goud waard

Na 20 jaar in de food wereld heb ik massa’s registratie- en documentatiesysteem gezien. Systemen waarbij kasten vol werden geschreven, en andere waarbij er zo goed als niets werd bijgehouden voor het nageslacht. Ik heb dus kunnen filteren wat werkt en wat niét werkt.

Ik heb gezien, gevoeld, geroken waar mensen in de praktijk door gefrustreerd raakten.

Kortom, ik heb de code gekraakt om een werkbaar kwaliteits- en voedselveiligheidssysteem op te zetten. Eentje met een minimum aan administratie én een maximum aan gezond verstand.

Wil je dus mijn input in jouw administratiesysteem? Ben je bereid dingen om te gooien en de zaken efficiënter aan te pakken? Zie je het zitten om slimmer te werken, en daarbij felicitaties van je externe auditor te krijgen?

Geloof je me niet? Lees maar wat mijn klanten over mijn werkwijze zeggen.

Klik hier als je je administratie in QA / food safety wil optimaliseren.

Gedaan met die muggenzifterij.

Alexander Platteeuw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *