Eens iets anders dan corona

Je kan dezer dagen geen krant openslaan, geen TV aanzetten, of zelfs webpagina bezoeken, zonder met het corona virus (COVID19) rond de oren geslagen te worden. Terecht of overdreven? Niet aan mij om te zeggen; ik ben geen arts. Time will tell.

Laat mij het even hebben over een ander recent nieuwsbericht: “Vrouw sterft door overdosis MDMA na het drinken van wijn”. Je hebt het vast en zeker ook gehoord of gelezen.

Toch wel een onwaarschijnlijk verhaal. De vrouw zou een fles wijn gekocht hebben via Finshop, het platform van de overheid waarbij in beslag genomen goederen verkocht worden. Jammer genoeg was de fles in kwestie gebruikt als transportmiddel voor de drug MDMA. Hoeveel pech kan een mensen hebben?

Het toont wel aan hoe vindingrijk sommige individuen zijn als het om criminele activiteiten gaat. En toch… De fles was afgesloten met een beige kurk, en niet met een zwarte zoals door de producent gebruikt. M.a.w. dit had visueel kunnen opgemerkt worden door de overheid. Trouwens, ik stel me sowieso wel de vraag of het wel verstandig is om levensmiddelen komende uit criminele circuits aan de consument aan te bieden. In tijden waarin het ene food fraud geval na het andere opduikt lijkt me dit zeker geen verstandige beslissing.

Kijkt jouw magazijnier goed naar de grondstoffen die bij jou geleverd worden? Is hij / zij alert genoeg om verdachte zaken op te merken?

“Hey, al 10 jaar lang komt dit goedje binnen in blauwe zakken, en nu zit dit plots in groene zakken!?”. Is dit wel normaal? Signaleert jouw personeel dit? En zo ja, wat doe je daar dan mee? Ik kan je alleen maar aanraden om dit even te onderzoeken. Zet de goederen tijdelijk in quarantaine (lap, nu toch een link naar corona). Maar zeg zeker niet zomaar ‘Inboeken die handel. We hebben die grondstoffen nodig!’. Wees er maar zeker van dat bij een volgende gelegenheid de receptionist jou niet meer zal bellen. En dan zit je met een bijkomend probleem. Het commitment is weg. De man voelt zich niet gehoord, en het je-m’en-foutisme is een lid rijker.

Lessen trekken

Wat leert ons dit allemaal?

Ten eerste: iedereen in de organisatie moet ten allen tijde waakzaam blijven. Worden producten voldoende gecontroleerd? Ziet iemand iets verdacht? Zijn er abnormaliteiten? Een afwijking kan wijzen op iemand die verkeerde bedoelingen heeft.

Ten tweede: creëer een cultuur in je bedrijf waarin mensen dergelijke zaken spontaan signaleren. Maak ze bewust van de impact bij het niet-signaleren. Beloon ze bij het wél signaleren.

Als je BRC Food gecertificeerd bent (en binnenkort ook voor de IFS Food gecertificeerde bedrijven, vermoed ik), dan ben je trouwens verplicht om een Vertrouwenspersoon aan te duiden. Worden bij jou weinig of geen issues naar voren gebracht door het personeel, dan is er misschien nood aan een externe, onafhankelijke vertrouwenspersoon. Eentje waar mensen in alle anonimiteit hun verhaal kunnen doen. Ik kan die rol op mijn nemen.

Offerte Vertrouwenspersoon

Hulp nodig bij het installeren van een food safety cultuur? Ik geef samen met een psychologe opleidingen bij jou op het bedrijf waarbij je tips & tricks krijgt over hoe mensen mee in het kwaliteitsbad te trekken (maar ze niet te verzuipen).

Offerte Food Safety Culture opleiding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *