Minder recalls door COVID-19?

Is het jou ook opgevallen de laatste tijd? Meer bepaald sinds het uitbreken van COVID-19?

Het aantal meldingen van recalls of waarschuwingen door het FAVV lijkt toch wel bijzonder laag. Als je geabonneerd bent op de meldingen van het FAVV (wat ik je wel aanraad als food-professional – zie link onderaan dit artikel), dan krijg je net als ik de laatste weken beduidend minder emails. Of niet…

Ik vond dit toch de moeite om even nader te onderzoeken.

Zeker tijdens de eerste dagen van de mini-lockdown draaide de voedingsindustrie op volle toeren. De winkelrekken werden sneller leeggeplunderd dan de retailers ze konden opvullen. Gevolg: sommige voedingsbedrijven draaiden hun beste omzet in jaren. Kleine kanttekening bij dit alles: een normalisatie van de toestand kwam er snel daarna al, en werd daarbij weer niet geholpen door arbeiders die zich (in sommige bedrijven) massaal ziek meldden.

Nu goed, ondanks de hectiek van het moment, de grote volumes, en het misschien moeilijk verkrijgen van bepaalde grondstoffen, blijkt dit toch tot minder recalls geleid te hebben.

Ik zocht de cijfers er even bij:

32 recalls in februari tegenover 14 in maart. 10 waarschuwingen in februari, gereduceerd tot 5 in maart (cijfers via http://www.favv.be/consumenten/).

Hoe valt dit te verklaren?

Ofwel zijn alle bedrijven snel slimmer geworden en hebben ze geleerd uit de gemaakte fouten.

Ofwel is er minder controle geweest.

Ofwel waren zowel klanten als consumenten minder kritisch in maart. Wegens meer focus op andere, prangendere zaken?

Ofwel was februari een bijzonder voedsel-onveilige maand…

Dat februari bijzonder slecht was, is een feit. De cijfers tonen dat februari 2020 een absoluut record vestigde. En daar heb je al een deel van de verklaring. Als je namelijk maart 2019 naast maart 2020 legt, dan krijg je eerder gelijkaardige cijfers.

Was er minder controle in maart? Toch wel. Verschillende audits werden uitgesteld. Inspecteurs konden (en kunnen) niet meer op dezelfde manier een doorlichting doen zoals voorheen. Een inspecteur wordt niet meer op dezelfde manier ontvangen in een bedrijf.

Dat er bij de retailer minder tijd was voor controles, zal er ook wel voor iets tussen zitten.

En ja, de consument wil nu vooral een volle koelkast. Het is een natuurlijk fenomeen dat er in periode van volle koelkasten minder klachten geformuleerd worden. Hetzelfde verschijnsel duikt ook op tijdens de kerstperiode: ook dan draait de voedingsindustrie in de hoogste versnelling, en toch wordt er dan minder geklaagd.

Wil dit allemaal zeggen dat er geen fouten meer gemaakt worden? Dat denk ik niet.

Het is dan ook verstandig om geen overhaaste conclusies uit deze cijfers te trekken.

Stel jezelf de vraag: “Zijn wij nog goed bezig, ook in tijden van stress? Zouden wij als bedrijf adequaat kunnen reageren op een voedselveiligheidsprobleem tijdens een externe crisisperiode als deze?”.

Het is misschien geen slecht moment om je recall en crisis management procedure eens onder de loep te nemen. Nu de rust wat is teruggekeerd misschien tijd voor een (remote) test? 

En pas op bij het interpreteren van cijfers: sus jezelf niet in slaap maar blijf waakzaam.

Graag een extern oog dat jouw recall procedure eens grondig evalueert? We kunnen er samen door gaan en optimaliseren. Beter om nu voorbereid te zijn op een crisis dan middenin een panieksituatie een leermoment te moeten inbouwen.

Stuur je recall procedure door ter evaluatie

Je abonneren op de recalls van het FAVV doe je hier.

Noot: de cijfers van het RASFF tonen een ander verhaal: 270 meldingen in februari, en zelfs een lichte stijging naar 284 in maart. M.a.w. staar je niet blind op enkel de data van het FAVV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *