Allergenen recalls: hoe jezelf wapenen?

Je hebt het misschien zelf ook al opgemerkt, maar het aantal terugroepingen uit de markt, te wijten aan verkeerde allergenen etikettering, is recentelijk enorm toegenomen.

En ook dat is het FAVV niet ontgaan. Om de flow van dergelijke recalls makkelijker de baas te blijven, heeft het Agentschap een standaard formulier gepubliceerd. Dit moet een bedrijf in staat stellen sneller de gewenste info door te spelen en zo een correcte persmededeling samen te kunnen stellen. Je kan het downloaden via volgende link:

http://www.favv.be/meldingsplicht (zoek onder de 3e paragraaf naar “specifieke template”)

Informeer je tijdig

Wist je trouwens dat je je kan abonneren op de mailings van de openbare recalls in België? Handig om zo op de hoogte te blijven over wat er leeft in de markt. Je kan dit doen via volgende link: http://www.favv-afsca.be/newsletters-nl/default.asp .

Ter verduidelijking: dergelijke recalls kunnen vanuit verschillende bronnen geïnitieerd worden. De belangrijkste zijn:

  • Een melding van het producerende bedrijf zelf
  • Een food safety audit door een derde partij (autocontrole, GFSI, etc.)
  • Een inspectie van het voedselagentschap zelf
  • Klachten van consumenten die leiden tot een extra onderzoek door het FAVV.

Wil je trouwens buiten de landsgrenzen kijken naar hoe jouw grondstoffen, jouw afnemers, of jouw leveranciers het er van af brengen? Check dan volgende buitenlandse websites:

Iedere operator in de voedselketen wordt verwacht een recall procedure te hebben, én te testen. Ik zie bij verschillende bedrijven nog een onvoldoende diepgang bij dergelijke oefeningen. Er wordt al te snel van uit gegaan dat dit “hen toch nooit zal overkomen”, of, mocht het dan toch voorvallen, “alles wel niet zo’n vaart zal lopen”. Nou, vraag maar na bij getroffen collega’s : dit wens je niemand een 2e keer toe.

1, 2, 3 test

Wil je meer weten hoe je echt kritisch kan zijn voor je eigen organisatie? Bestel dan een recall test! Ik boots een real-life situatie na, op de uren die je misschien niet al te best uitkomen, maar ook dat is het echte leven, niet? Al gedacht aan hoe je telefoniste dergelijke crisistelefoontjes beantwoordt? Worden de juiste beslissingen binnen de juiste termijn genomen? Hoe verzorg je je communicatie naar de pers die voor de deur staat? En hé, daar duikt plotseling nog een ontevreden consument op via social media?

Hoe ga ik te werk?

Ik neem vooraf contact met je recall beheerder om af te stemmen wanneer de test kan plaatsvinden. Ook wordt een product en lot gekozen die al in de markt gezet is. En dan afwachten maar… Tijdens de test zelf ben ik uiteraard aanwezig en observeer jullie interne coördinatie. Na afloop volgt een gedetailleerd rapport en nabespreking. Belangrijkste is dat je hieruit leert en je proces aanpast om nog beter gewapend te zijn bij dergelijke crisis-situaties.

Vraag hier je recall simulatie oefening aan

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *