Digitalisering op je werk: frustratie of zegen?

SAP is als een nijlpaard in je woonkamer: groot, log, iedereen heeft er schrik van, zeer duur in onderhoud, en je geraakt er zomaar niet van af.

We zitten in het digitale tijdperk. Wie mij een beetje volgt, weet dat ik daar sterk in geloof. Meer nog, ik meen dat we nog maar aan de wieg staan van de digitale omwenteling. Waarom ik dat denk? Omdat ik elke dag bedrijven zie worstelen met het implementeren van digitale oplossingen.

Misschien was dat ook zo bij het begin van de industriële revolutie. Er zullen wel geen machines bestaan hebben voor alle mogelijke toepassingen, laat staan dat er toen monteurs bestonden die dat zomaar eventjes konden bouwen of fixen. Ik zie een beeld voor mij van een samenraapsel met tape engineering van allerlei onderdelen, met de beste bedoelingen aan mekaar gezet, om toch maar de boel draaiende te krijgen. Op vlak van veiligheid werden best niet te veel vragen gesteld…
Hoe brengen we het er vandaag van af op digitaal vlak? Neen, niet voor alle taken binnen het bedrijf zijn de perfecte digitale tools aanwezig. We gebruiken dan maar wat er voorhanden is, mits rechts en links wat knutselwerk. Zijn er voldoende mensen in-house (of zelfs extern) met de nodige expertise? Bijlange niet. De ontwikkeling van nieuwigheden gaat bovendien dermate snel dat ons onderwijssysteem, laat staan de gebruiker, kan volgen. En ook qua (cyber)veiligheid worden opnieuw best niet te veel vragen gesteld. Je zou warempel van gelijkenissen kunnen spreken met de industriële revolutie…

Neem nu SAP. Waarom wil ieder (groot) bedrijf SAP? Ik zou het echt niet weten. Althans, vanuit een standpunt van een moderne QA manager. Gebruiksvriendelijk is het allerminst, en voor de prijs moet je het ook niet meteen in huis halen. SAP heeft zijn voordelen, natuurlijk wel, maar: is dit de tool die je nodig hebt voor jouw toepassing? Als ik de frustraties zie bij de mensen die er moeten mee werken, word ik lichtjes ongemakkelijk. Enige tijd geleden mocht ik zelf aan den lijve ondervinden wat het is om je informatie terug te vinden in SAP. Welnu, ik kan alleen maar besluiten dat dit niét de tool is voor QA mensen. Alleen al grafisch ziet het er behoorlijk archaïsch uit, en qua gebruiksgemak neem je best een lijvig notitieboek bij de hand op de dag van opleiding. Terwijl software toch net ten dienste moet staan van de gebruiker! Stel je even voor dat je smartphone opgezet zou zijn zoals een ERP systeem à la SAP; ik denk niet dat smartphones  überhaupt nog zouden verkocht worden.

Ik heb in het verleden al een blog geschreven over digitale oplossingen. Daar sta ik nog steeds achter. Met de juiste tools ben je namelijk zó veel efficiënter, creëer je zó veel meerwaarde voor je klanten, en hou je de sfeer bij de medewerkers zó veel aangenamer (zodat ze al fluitend naar het werk komen…). Waarom dan klakkeloos achter de “grote voorbeelden” lopen en hen kopiëren? Laat de CEO eens een dagje met SAP werken om QA data te beheren of om een traceeroefening uit te voeren, en het lachen zal hem snel vergaan. Je krijgt van mij 1 fles Balegemse jenever als je mij van het tegendeel kan overtuigen.
Als ik in Google iets opzoek, dan krijg ik binnen de seconde zeer correcte en relevante info. Waarom moet ik dan in een ERP systeem 16 menu’s doorklikken om tenslotte toch niet te vinden wat ik zocht? Als ik op een visueel aantrekkelijke manier mijn klanten kan beheren en koppelen aan klachten via een “goedkope” tool, waarom zou ik dan alles via mijn ERP systeem moeten doen?

Kortom, waarom zou je je gras proberen maaien met een vlammenwerper? Ik bedoel maar: ’t is niet omdat iets geschikt is voor financiële mensen dat je er daarom ook een kwaliteitssysteem mee beheert. 

Er is, zoals aan het begin van mijn betoog gesteld, nog veel werk aan de winkel. Digitale tools moeten makkelijk met elkaar kunnen communiceren, data moeten uitgewisseld worden, en artificial intelligence moet ten volle uitgerold worden om te leren uit alle cijfertjes die we al jaren aan het verzamelen zijn. En heeft een systeem zoals SAP zijn nut? Tuurlijk wel. Maar het zou zoveel beter kunnen.

Benieuwd of je mijn mening deelt. Hoe ervaar jij de digitalisering op het werk? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *