Wat na de brand in je bedrijf?

Vlammen die als een ongenode gast je bedrijf verwoesten. Je wenst het niemand toe. Op dit eigenste moment staat Lantmännen Unibake in Londerzeel in brand. Amper 2 weken geleden brandde het bij Lotus Bakeries in Meise. Ik herinner mij nog de brand bij La Lorraine in Ninove op een zondagochtend in 2008. Maar bovenal zal ik mij voor altijd de brand bij Astra Faam in Harlingen (Nederland) op 5 september 2011 blijven herinneren: ik was  in de fabriek aanwezig toen de brandweer ons uit het gebouw zette. De metershoge vlammen zien opstijgen uit het dak op een paar meter van je, dat doet wat met een mens.

Naast het financieel drama is er uiteraard ook het emotioneel leed. Hart en ziel hebben bedrijfsleiders en werknemers jarenlang gestoken in hún bedrijf dat na een paar uur vergaan is tot een hoopje smeulend as. De onmacht die je op dat ogenblik in de ogen van de getuigen / slachtoffers afleest, spreekt boekdelen.

Business contingency plan

 

En op zo een moment hoop ik dan dat er goed crisisplan voorhanden is. Bedrijven willen blijven leveren aan hun klanten, willen hun mensen zo snel mogelijk weer werkzekerheid geven. Niet makkelijk met slechts een aantal vierkante meter in de open lucht of met een gebouw dat kreunt onder de waterschade…

Daarom is het zó belangrijk om hier op voorhand al eens over na te denken. Het hoeft niet altijd om een brand te gaan. Wat ga ik doen als ik een deel van mijn machinepark niet meer kan gebruiken? Wat als mijn fabriek in een overstromingsgebied ligt? Wat bij een zware elektriciteitspanne?

Bij veel bedrijven wordt hier zeer licht over gegaan. Je kan nu eenmaal niet alle dergelijke rampen voorzien. Dat is juist. Maar het kan wel de moeite lonen om al eens op voorhand na te denken om:

  • Eventuele uitwijkmogelijkheden (bij zusterbedrijven, bij concullegae, bij beschutte werkplaatsen) te onderzoeken
  • Een lijst van contacten aan te leggen (zoals leveranciers van noodgeneratoren, externe opslaghuizen)
  • Een crisistest uit te voeren
  • Trainingen voor het personeel te organiseren
  • Een communicatieplan richting klanten, overheid, pers, uit te werken

 

Stappenplan

 

De feiten tonen aan dat het iedereen kan overkomen. Dus ook jou. Wees voorbereid. Volg een stappenplan bij het uitwerken van je business continuity plan:

  1. Voer een risico analyse uit: wat zijn de mogelijke crisissen die mij kunnen overkomen?
  2. Wat is de impact ervan op mijn business?
  3. Ontwikkel een strategie en implementeer ze
  4. Test deze strategie, train de procedures aan je mensen, en hou ze levendig

De bedrijven die getroffen zijn in het verleden, en die een dergelijk plan klaar liggen hadden, zijn er sterker uitgekomen. Op het moment zelf is het bloed, zweet en tranen, maar achteraf vertellen ze mij dat het hen slimmer en sterker gemaakt heeft.

Het is een procedure die je hopelijk nooit nodig hebt, maar waar je achteraf blij mee bent dat je ze had.

Vraag hier meer info over business continuity plans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *