Communicatie als KPI

Heb je het jaaroverzicht gezien op televisie? Ik niet. Bewust niet. Al jaren niet meer eigenlijk. En weet je waarom? Omdat ik een hekel heb aan een eenzijdige kijk op feiten.

Als we eens moeite doen om iets verder te kijken dan 1 luttel jaartje in de geschiedenis van de mensheid, dan is het zonneklaar dat 2019 opnieuw een topjaar was. Een grand cru. Nog nooit zijn er zo weinig mensen gestorven in oorlogen. Kindersterfte is nog nooit zo laag geweest als nu. Analfabetisme blijft jaar na jaar dalen. Vreselijke ziektes krijgen we alsmaar beter onder controle.  En toch … Als je naar het jaaroverzicht kijkt, zou je denken dat we aan de rand van de apocalyps staan. Mijn belastinggeld mogen ze dus bij de VRT gerust aan iets anders besteden…

Wat was de nieuwjaarsboodschap dit jaar bij jou op het bedrijf? “Het was een moeilijk jaar, en we moeten extra inspanningen leveren.” of “2019 brak alle records. We zijn zó goed bezig, man, niet te geloven!”. De werkelijkheid ligt waarschijnlijk ergens tussenin. Maar hoe breng je die boodschap over? Breng je enkel een good news show, waarbij iedereen weet dat dit niet klopt, en waardoor de waarde van de boodschap dus nihil wordt? Of ga je voor een pessimistische kijk, waarbij het risico bestaat dat de schouders naar beneden gaan, de sfeer verslechtert en het geloof in beterschap onder ieders schoenen wegzinkt.

Het is een slappe koord. Eenmaal de draad op de juiste spanning echter, kan je als groep veel bereiken.

Hoe motiveer jij collega’s? Hoe krik jij hun kwaliteitsbeleving op wetende dat het veel beter kan? Wees op je hoede om enkel met fouten, klachten, blokkeringen, problemen voor de dag te komen tijdens je briefing. Het gevoel kan snel ontstaan dat “er toch niks helpt”, dat “het al jaren hetzelfde liedje is”, en dat mensen er zelf niet meer in gaan geloven. Dan heb je een probleem. Bevestig je mensen dus in de zaken die goed lopen. Er zijn altijd wel lichtpuntjes te vinden. Zet die in de verf. “Well done, guys! We hebben er een nieuwe klant bij, en dit na diens positief bezoek aan de fabriek!”.

Let natuurlijk op dat je je niet vergaloppeert in positief nieuws. Als iedereen na afloop van een briefing naar buiten gaat met het gevoel dat alles opperbest is, dan stoot je gegarandeerd op weerstand de volgende keer dat je iets wil veranderen. “Waarom zouden we dat aanpassen? Alles is toch ok?”.

Probeer dus bij opleidingen in het algemeen, maar zeker bij je food safety culture sessies, een goed evenwicht te vinden tussen positief nieuws en issues om te verbeteren. Nobody’s perfect, maar we kunnen er wel naar streven.

Nood aan een frisse input in je food safety culture gebeuren? Neem zeker contact op.

Zit mijn FSC benadering goed?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *