
Werk je met levensmiddelen die bestemd zijn om diepgevroren of ontdooid te worden, terwijl ze al voorzien zijn van een etiket? Dan zijn er een aantal regels waar je best goed van op de hoogte bent. De nieuwste omzendbrief van het FAVV (versie april 2025) helpt je om te weten wat wel en niet kan tijdens transport.
Waar zit hem de moeilijkheid?
De omzendbrief is eigenlijk vooral bedoeld voor de “speciallekes”, zeg maar de situaties waarbij de temperatuur tijdens het transport niet overeenstemt met die op het etiket (omdat je product nog verder moet diepgevroren worden op plaats van bestemming bijvoorbeeld).
Naast de basisprincipes van goed ontdooien en invriezen (die ik hier niet ga herhalen, maar geef gerust een seintje als je daar meer toelichting over wil), bespreekt men vnl. 2 concrete situaties:
Ten eerste: het vervoer van gekoelde of bevroren levensmiddelen die bestemd zijn om een diepgevroren product te worden
Stel: je hebt een product al geëtiketteerd als “diepgevroren”, maar je vriescapaciteit is vol en je moet het elders laten invriezen. Dat mag – op voorwaarde dat je op de begeleidende documenten:
- duidelijk vermeldt dat het nog moet worden diepgevroren;
- vertrek- en aankomsttijden bijhoudt;
- de geplande invriesdatum noteert;
- temperatuurregistratie doet bij vertrek én aankomst;
Samen met de ontvangende partij sluit je hierover een duidelijke overeenkomst.
Die overeenkomst neem je op in je autocontrolesysteem (ook in die van de bestemmeling), en je moet ze kunnen voorleggen bij controle.
Noot: als annex bij de omzendbrief zit een handig model van overeenkomst.
Ontdooien tijdens transport
Tweede situatie: de ontdooiing van levensmiddelen bestemd voor verdere verwerking in een andere inrichting
Hier geldt hetzelfde idee: de producten worden vervoerd met een etiket dat zegt “diepgevroren”, maar zijn in realiteit aan het ontdooien (of al volledig ontdooid).
Wat moet je doen?
- Zet duidelijk op papier dat het product aan het ontdooien is;
- Zorg dat de ontvanger weet wat de uiterste verwerkingsdatum is;
- Hou temperaturen en vervoersdata bij;
- Leg ook hier een overeenkomst vast tussen verzender en ontvanger.
De ontdooiing maakt deel uit van jouw proces, dus zorg dat het ook in je autocontrolesysteem zit.
Bovenstaande geldt voor alles wat op Belgisch grondgebied gebeurt. Zit je met transport tussen België en Frankrijk en val je onder 1 van de 2 bovenvermelde situaties? Dan moet je de autoriteiten inlichten hierover, en kan je ook genieten van deze “uitzondering” (ook hiervoor zit een template bijgevoegd bij de omzendbrief).
Een goede verduidelijking volgens mij, die ook de meest ridicule discussies op vandaag uit de weg ruimt.
Zit je nog met vragen in jouw specifieke situatie, die je niet terugvindt in deze omzendbrief? Laat van je horen!
Alexander Platteeuw