Retailer gaat zelf in de fout

Het is je misschien ontgaan, zeker als je in België woont, maar in Nederland heeft supermarktketen Jumbo in oktober toch wel een flater van ernstige omvang gemaakt.

Ga even mee met me naar april 2022: bij Ferrero in Arlon wordt Salmonella ontdekt, en de fabriek moet noodgedwongen de deuren sluiten. Dat niet alleen. Er volgt een enorme recall actie van allerlei chocoladeproducten onder het merk Kinder Surprise (lees hier mijn eerder artikel daarover).

Ondertussen is de fabriek terug open, en hebben we een tweede Salmonella crisis achter de rug, maar dat is voer voor een ander verhaal…

Blijkt nu dat Jumbo nog een deel product, met mogelijks Salmonella contaminatie dus, in stockage had staan. En jawel, dat uitgerekend dít de rekken is beland, beschikbaar voor de consument.

WMS ok?

Ten eerste: hoe kan het dat 6 maanden na datum een nog steeds te recallen product in het magazijn van Jumbo stond? Tussen haakjes: de THT van de betroffen goederen bedroeg 5 oktober, waaruit dus ook blijkt dat er geen voldoende verkliksysteem in het WMS (warehouse management system) zat ingebouwd die hen alert maakte op deze toch wel zéér kort resterende houdbaarheid.

Ik hoor dat er overal stockageplaats te kort is, en Jumbo heeft zomaar plaats op overschot om product te stockeren dat vernietigd moet worden?

Blokkeerprocedure?

Ten tweede: hoe zat het met hun non-conformiteitenprocedure? Waren die goederen dan niet elektronisch geblokkeerd in het WMS? Laat staan fysiek geblokkeerd, met tape of iets dergelijks?

Zeer bizar allemaal, maar… Murphy komt dus ook langs bij de retailer. Hopelijk leidt dit tot het inzicht op het hoofdkantoor in Veghel, Nederland, dat ook zijzelf procedures moeten volgen. Net zoals ze die opleggen aan hun (private label) leveranciers. Want, stel je even voor dat dit bij een leverancier was gebeurd, het kot ging te klein geweest zijn.

Met de billen bloot dus, Jumbo.

Welke lessen te trekken?

Moet de voedingsindustrie zich daarin nu verkneukelen? Neen. Zoals ik al zei: laat dit een moment van bezinning zijn voor de retail. Laat dit ze inzien dat iedereen fouten kan maken.

Dus, beste Jumbo, hierbij mijn tips als preventieve maatregel (na je root cause analyse natuurlijk):

1. Programmeer je WMS zodat de residuele houdbaarheid een bepaald minimum moet zijn vooraleer je magazijn iets verstuurt.

2. Programmeer je WMS zodat te blokkeren goederen effectief niet meer gescand kunnen worden.

3. Instrueer je magazijn personeel over deze procedures.

4. Auditeer je interne procedures omtrent non-conformiteiten, blokkeringen, outbound control, etc.

5. Hoe zit het met je ontvangst procedure op winkelniveau (ook daar is niets opgevallen?)?

6. … en bij elk van bovenstaande mag je toevoegen: test uitvoerig! Door te testen en te cross checken leer je of je procedure op papier wel werkt, en of er moet bijgestuurd worden.

Misschien een idee: deze case, nu deze toch in de media is geweest, eens brengen op een food safety event? Ik zeg maar wat. De ganse voedselketen kan er maar van leren.

Meer details over de recall actie van Jumbo.

Abonneer je op mijn hulplijn bij crisis en vermijd slechte pers

Alexander Platteeuw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *