Ik vertel je niks nieuws als ik zeg dat het vinden van goede QA mensen op vandaag een ware uitdaging is geworden.
“Waar zitten die QA mensen toch allemaal?” (trouwens, “die QA mensen” kan je gerust vervangen door “chauffeurs”, “technici”, “operatoren”, en ga zo maar door; dit terzijde).
Ik hoor bij al mijn klanten eenzelfde trend: niemand wil die job nog doen.
Onlangs nog vertelde een klant mij hoe hij op een jobbeurs pas afgestudeerden hun neus zag ophalen voor QA jobs. “Ah, euh… QA zeg je? Da’s toch saai?”.
Saai? Saai, zeg je? Nou, in mijn ogen is QA allerminst saai. Wie dit beweert, vult zijn jobinhoud niet correct in of zit in een verouderd bedrijf.
QA = van alle markten thuis
De QA job anno 2022 is de meest veelzijdige job die er bestaat! Noem mij eens een andere functie die in zoveel domeinen van het bedrijf zijn neus mag steken?
Aankoop: check.
Productie: check.
Sales: check. R&D: check.
Directie: check.
Technische dienst: check.
Personeelsdienst: check.
Check, check, en nog eens check. Je krijgt de kans, meer nog, het is verdorie je plicht, om de werking van al die processen kritisch voor het licht te houden en ze te toetsen aan het kwaliteits- en in mijn geval voedselveiligheidsbeleid van de firma. Hoezo, saai?
“Ja maar, QA, da’s tussen de papieren zitten!” Administratie is inderdaad een deel van de job, jawel. Maar welke job is dat niet? En de vragen van de klanten dan? Worden die niet met de dag zwaarder administratief? Jazeker, dat ga ik niet ontkennen. Maar mijn vraag is: “Hoe ga je daarmee om?” Ik hoor al eens klagen over al die vervloekte vragenlijsten van klanten. Tja, wees slim, en digitaliseer! Stel bijvoorbeeld zelf je ingevulde vragenlijst samen, en stuur die door. Alweer een proces geoptimaliseerd! Laat ons ook niet vergeten dat we in het jaar 2022 leven. De digitale mogelijkheden zijn vandaag onbegrensd. Als QA heb je de vrijheid om hiermee te experimenteren. Als je aan de directie kan aantonen dat je hiermee grote tijdswinsten boekt, dan scoor je. Je krijgt m.a.w. de vrijheid om dergelijke systemen uit te zoeken, op te zetten, en te optimaliseren. Hoezo, saai?
“Allemaal goed en wel, Alexander, maar de QA’er is degene in het bedrijf die al de shit over zich heen krijgt. Als er een probleem is, dan wordt de QA manager / coördinator / manusje-van-alles-want-die-zit-toch-overal-tussen steevast belast met het zoeken naar en het vinden van de oplossing.” Kijk, je kan dit op 2 manieren bekijken:
- Ja, een QA manager is er om dingen te helpen verbeteren, om te faciliteren bij het oplossen van problemen. Ik zeg wel: “helpen” en “faciliteren”, niet om ZELF de oplossing te bedenken. Laat alsjeblief iedereen in de organisatie verantwoordelijkheid opnemen voor diens eigen fouten! De QA man of vrouw is er om de boel te coördineren en de nodige spreekwoordelijke oorvijgen uit te delen als de fouten zich opstapelen. En wat geeft er nu net meer voldoening dan het meehelpen aan verbeteringen en het zien van vooruitgang in het bedrijf? Hoezo, saai?
- Wordt je echt belast als manusje-van-alles met het daadwerkelijk oplossen van alles wat fout gaat, dan geef ik je 1 goede raad: pak je koffers, en zoek een werkgever die wél begrijpt wat de functiebeschrijving van QA inhoudt.
Een QA manager die 2 dagen na mekaar dezelfde dingen doet, welnu, daar klopt iets niet. Ofwel werkt die in het perfecte bedrijf, en zijn er geen uitdagingen om aan te pakken, ofwel zit die in een té strak omlijnde functie die alle creativiteit verhindert. Ook in dat laatste geval is het tijd om eens aan de boom te schudden bij de directie.
Foute perceptie creatie is boosdoener
Ik vroeg me dus oprecht af waar dat idee van “saai” vandaan komt. Welnu, ik denk dat ik een deel van de oorzaak gevonden heb (haha, goeie root cause analyse verricht!). Mogelijks trap ik hier op zere tenen, maar I don’t care. Een deel van het probleem ligt bij de perceptie die door ons onderwijssysteem gecreëerd wordt. Jonge, beloftevolle talenten studeren af, en krijgen tijdens hun studietijd te horen dat QA saai is, dat QA iets voor papiervreters is, dat QA voor regelneven is. Niet te verwonderen dat die studenten niet happig zijn op QA-vacatures.
Ik merk het persoonlijk rondom mij, en krijg dezelfde echo’s uit de industrie te horen.
En ik die – naïef?- meende dat het onderwijs net onze jongelingen moet voorbereiden op een carrière in de bedrijfswereld of overheid…
Nochtans heeft de onderwijswereld het grondig mis als het komt op het verspreiden van de QA boodschap, als je ’t mij vraagt. Hoeveel proffen, assistenten, leerkrachten, etc. hebben QA ervaring en dus recht van spreken als ze voor de klas beweren dat “QA saai” is? Ik laat je zelf het antwoord bepalen.
Een QA job dus: saai? I don’t think so.
En jijzelf, heb je ook nood aan wat schwung in je QA job? Of heb je het gevoel dat QA bij jou in het bedrijf wat peper kan gebruiken? Ik kom graag de saaiheid uitroeien. Contacteer me vrijblijvend om te kijken hoe mijn methode jouw QA beleving kan opfrissen.
Dag Alexander,
je slaat de nagel op de kop !
QA is helemaal niet saai, want geen dag is gelijk aan een volgende dag.
Deze visie zou iedereen bij een vacature dienen te plaatsen en moeten ze ook in het onderwijs informeren.
Hopelijk vinden we snel een extra collega kwaliteit voor ons bedrijf, waarmee ik boeiende projecten kan mee helpen uitwerken, want er zijn uitdagingen genoeg binnen onze QA/QC afdeling.
Mvg,
Veerle Wancour
QA/QC Snick EuroIngredients.
Ik kwam dit artikel nu pas tegen.
QA is een fantastische en uitdagende job. MAAR de wildgroei van externe onaangekondigde audits is frustrerend, iedereen wil op bezoek komen. Vooral de Engelse retailers komen bovenop de BRC-audit allen op hun beurt en onaangekondigd voor 2 dagen langs en op onze kosten.
Trop is teveel ! Het boeiendste aan een QA-job is het uitvoeren van interne audits inclusief interviews met de collega’s tot op de werkvloer om SAMEN te verbeteren. Hoeveel keer kan een QA-manager nog maar eens herhalen aan de 30ste externe auditor hoeveel CCP’s er bvb zijn ?
We moeten ons dringend kunnen verenigen met alle sterke voedingsbedrijven rondom ons en met de beroepsfederaties en andere belanghebbenden om hier STOP te zetten.
Laat ons de ISO-norm (incl. sectornorm FSSCC 22000) als wereldwijde standaard gebruiken waarop we 1 keer per jaar in de 3-jaarlijkse cyclus geauditeerd worden EN waarbij als extra er jaarlijks een onaangekondigd bezoek plaats vindt.
Laat ons, de vele QA-medewerkers en alle bedrijven ons ding doen en dagdagelijks hard werken aan lekker, kwaliteitsvol en veilig voedsel.
We kunnen nog een stap verder gaan door geïntegreerde ISO – zorgsystemen (ISO 14001, ISO 9001, ISO 45001 en zelfs ISO 26000.
WIe kan hier iets op tegen hebben ? Wie doet mee ?
Kurt Bruynsteen